ONTVANGST BRIEFING TIPS:

Je rijdt  fantastische trails, paadjes, beklimmingen en gave afdalingen. Geniet van de super mooie omgeving met de highlights van Arnhem en de Veluwe. Voor dat je dit gaat doen heb je een briefing vóór vertrek aangaande de route, materiaal, kleding, ravitaillering ed.

MTB:Geschikt voor hardtail. Verende voorvork is een must. De fiets moet in uitstekende staat verkeren daar zorgen wij voor.

Lekke banden en kettingbreuk komt bijna nooit voor dien je zelf te kunnen repareren. Bij onherstelbare schade proberen we zo snel mogelijk een reserve fiets of reserve onderdelen ter plaatse te krijgen.

Ook verzorgen wij de vergunningen voor de mtb routes, helm en gevulde bidon.

Tips!

1 Te snel van start gegaan

Een van de meest gemaakte fouten bij het mountainbiken is het volgende scenario: Lekker de eerste berg opknallen en je vrienden eens laten zien in welke topvorm je verkeerd. Nou, veel succes daarmee. Je lichaam moet eerst op temperatuur komen. Koude spieren gebruiken wel tot 6 keer meer energie dan opgewarmde spieren.  Door gelijk aan te vallen, zul  je snel buiten adem komen en heb je veel tijd nodig om te herstellen. Eerst goed opwarmen en de eerste klim je hartslag laag houden en je ademhaling onder controle. Hijgend de eerst beklimming nemen zul je bezuren!

2. Denken dat je er bijna bent

Heuveltjes zijn één ding, bergen zijn van een ander kaliber. Vaak komt er na de vermeende top van een berg nog een tweede top, die je niet direct kunt zien liggen vanwege het zadel dat er tussenin ligt. Een lichte afvlakking of een bocht luidt niet altijd het einde van de klim in. Tip: Rijd altijd in reserves!

3. Niet de juiste kleding

Als je jezelf graag pijnigt, kan het een goed idee zijn om een broek zonder zeem te nemen. Voor minder masochistisch ingestelde rijders is de juiste kleding echter belangrijk. Een zeem is een absolute must voor je billetjes. Maar ook sneldrogende overige kleding houdt je langer fit en voorkomt te snelle afkoeling. Wist je dat zweten enorm veel energie kost? Bij hardlopers wordt verreweg de meeste energie besteed aan het op temperatuur houden van het lichaam. Ademende shirts met een technisch ondershirt zijn belangrijk.

4. Niet de juiste bandenspanning

Zachter ondergrond= zachte band. Harde ondergrond = harde band. Dat is zo’n beetje de stelregel. Omdat er tegenwoordig veel verschillende breedtematen zijn in mtb banden en rijders verschillen in  gewicht, is er moeilijk een algemene Bar luchtdruk aan te geven. Mijn tip: begin altijd met een harde band, die je met enige moeite met twee duimen

nog kunt indrukken. Merk je dat je voorwiel weg wilt glijden in de bochten en je achterwiel te weinig tractie heeft, verlaag dan je druk een beetje. Eventueel herhalen.

5. Stoppen tijdens een klim

Als je moet stoppen tijdens een klim, ben je misschien niet goed genoeg getraind, maar in veel gevallen ben je te fanatiek gestart met mountainbiken. Stop dan één keer lang genoeg; zo’n 5 tot 10 minuten. Pas als je hartslag flink is gezakt onderneem je een nieuwe poging, waarbij je rustiger fietst in een lichter verzetje. Ga vooral geen korte stops inbouwen, elke keer als je buiten adem geraakt. Dat wordt nl niets. Blijf rustig en kies een geleidelijk tempo.

6. Te koud, te warm gekleed

Bergop? Gelijk overjasje los en / of ritsje open. Houd je lichaam koel. Het op temperatuur houden van je lichaam vreet namelijk energie. Kom je boven aan, trek dan gelijk een extra jasje aan om je bezweette lichaam te beschermen tegen afkoeling. Een van mijn beste MTB -maten is al eens in een afdaling onderkoeld geraakt door het niet bij zich hebben van een extra jasje. Het was zomer, en 30 graden in het dal. Maar op 1800 mtr is het toch allemaal anders. je komt dan ook gelijk al in de gevarenzone terecht!

7. Verkeerde verzet (heel belangrijk om beter te mountainbiken!)

Trapfrequentie is persoonlijk. Vaak zie ik echter dat veel hobbyfietsers ofwel te licht (koffiemolentje) of te zwaar ( molenverzet) trappen. Te licht vergt een enorme conditie (denk aan Lance Armstrong) en een groot verzet (Denk aan Merckx) vergt heel veel kracht. Beide voorbeelden zijn uitersten. De meeste hobbyfietsers zitten er tussenin. Op een vlakke weg is het prettig om tussen de 85 en 100 omwentelingen te maken.

8. Foutief remmen

Remmen doe je geleidelijk en met interval. Nooit je rem laten slepen. Kort remmen en weer even los laten. Dan wederom kort remmen en weer los laten. Hierdoor voorkom je kokende olie in je remleiding, wat tot remkrachtverlies leidt. je remt met 70 tot 90 % met je voorrem. Het voorwiel slipt namelijk veel minder snel.

9. Zadel te hoog of te laag

Je kunt enorm veel kracht verliezen door een te hoge of te lage zadelstand.  Laat je goed adviseren  over je houding in het algemeen, maar vooral over de hoogte van je zadel. Een handigheidje is het volgende: Plaats een pedaal helemaal naar beneden. Houd je stuur met beide handen vast (fietspositie) en plaats dan de HAK van je schoen op het pedaal. Als je been dan volledig gestrekt is, staat je zadel meestal goed afgesteld. Zodra je inklikt in je pedalen, houd je in de laagste pedaalstand een kleine knik in je been ( niet volledig gestrekt) En dat is zoals het hoort.AUTEUR: Patrick DieterenHeb je een vraag over de ontvangst,briefing of tips vul dan het contactformulier in.

Werkplaats en afhaalpunt

 

Mountainbike Experience Arnhem
Paletstraat 13a
6813 DZ Arnhem
I  info@mtbea.nl
T +31 6 194 14 104

Call Now Button
Show Buttons
Hide Buttons
DutchEnglishGerman